Mali oglasnik Portal SD Trafika Marketing Otvoreno more Izdanja
[Povratak na naslovnu stranu]
srijeda, 30.11.2005.
  novosti
ekonomija
sport
kultura
mozaik
crna kronika
  split
zadar
šibenik
dubrovnik
bih
  tribina
stil
kolumne
osmrtnice
zadnja strana
  impresum
kretanje brodova
  kontakt
linkovi
arhiv
e-mail adresar



 
strana 1 od 3

UZ IZLOŽBU “BAUHAUS I EZOTERIKA”
U MUZEJU GUSTAV LÜBCKE U HAMMU

BAUHAUS U FUNKCIJI MAŠTE

Visoka škola za dizajn Bauhaus bila je i umjetnički pravac koji je bitno obilježio graditeljstvo, industrijski dizajn, estetiku reklame ali i slikarstvo europske moderne

Geometrijski izgled Bauhaus škole u DessauManje od sto godina nakon osnivanja, Bauhaus je ušao u legendu. Na internetskim stranicama berlinskog Muzeja Bauhaus mogu se pronaći brojni izvori - fotografije, nacrti, linkovi o radu ove škole i njezinim sudionicima. Bauhaus je htio biti stil bez stila - forma podređena sadržaju, funkciji. Gropiusov slogan “Umjetnost i tehnologija u novome zajedništvu” očigledno im je skrojio slavu. Međutim, Bauhaus nije stekao reputaciju samo zbog vrhunskih dizajnerskih rješenja - i sastav ljudi koji su se okupili oko takve ideje, te su podučavali u radionicama, bio je internacionalan: Vasilij Kandinsky, Paul Klee, Lyonel Feininger, Johannes Itten, Hannes Meyer, Ludwig Mies van der Roheam ili Oskar Schlemmer pripadaju vrhuncima avangardnih pokreta.

Mistična geometrija

Geometrijski izgled kuhinjeJedna od maksima Bauhausa bila je “Form follows function” pa nije čudo što se uglavnom doživljava kao strogo racionalani pokret, premda su Bauhausove uspješnice nastale s ciljem povezivanja svih sfera umjetnosti u idealnu sintezu. Izložba Bauhaus i ezoterika dokumentira teze kako se iza stroge funkcionalnosti Bauhausa krije simbolika brojeva, geometrijskih crteža i mitičnih zakonitosti. Umjetnici, koji su sudjelovali u slavnim danima Bauhausa, smatrali su da temeljna ideja - spajanje umjetnosti, tehnologije i serijske proizvodnje - funkcionira tek kad je začinjena mistikom i ezoterijom kao bitnim elementima moderne umjetnosti.
To i ne čudi Bauhaus čajnicikad se zna da je glasovita škola ujedno bila i umjetnički pravac koji je bitno obilježio graditeljstvo, industrijski dizajn, estetiku reklame, ali i slikarstvo europske moderne. U oblikovanju forme Bauhaus je posebno pod utjecajem slikara Pieta Mondriana. Najvažnijim učiteljima Bauhausa, kao što su Johannes Itten, Vasilij Kandinsky ili Paul Klee, posebno nadahnuće bile su teorije Rudolfa Steinera o imaginarnom svijetu koji trebamo dokučiti intuicijom. Kandinsky i auru čovjeka vidi kao žutu, crvenu i plavu boju što je u podlozi estetike apstraktnog slikarstva.

Industrijska umjetnost

Premda je jedna od intencija Bauhausa bila usredotočiti umjetnike na vrijednosti zanata - što se posebno odnosi na proizvodnju namještaja, dizajn uporabnih predmeta, tapete, grafička rješenja za plakate i fotografije - među najvrjednija postignuća ubrajaju se i publikacije iz vremena povijesnih avangardi. Hitler je još 1933. sve to proglasio “degeneriranom umjetnosti” i natjerao Bauhaus, zajedno sa upraviteljem i osnivačem Walterom Gropiusom, u emigraciju.
Stolice Kragsessel D35 koje su bauhausovci nazivali “genijalnima” na tržištu zapadaju više od 1500 američkih dolaraDonekle misionarska ideja Bauhausa - prožimanje umjetnosti i serijske proizvodnje dostupne svakome - ostavila je tragove u svakodnevici. Izložba o ezoteriji Bauhausa iza maske demokratičnosti razotkriva i svjetonazor o “širini novog doba”, pokazuje se kako je dvadeseto stoljeće ipak bilo vrijeme za sveobuhvatne stilove. I to ne samo umjetničke - teozofiji, okultizmu, mistici ili astrologiji pridružuju se učenja o harmoniji s prirodom, upute o zdravoj prehrani te drugi, i danas podjednako popularni napuci i vještine.

Gordana BENIĆ
   

STUDIJ U DESSAU

Bauhaus-Dessau fakultet počeo je 1999. godine provoditi poslijediplomske programe sa magistrantima iz cijelog svijeta uz pomoć Bauhaus-Dessau fondacije koja je 1994. godine osnovana kao javna ustanova.

RACIONALNA ŠKOLA

Bauhaus, škola za arhitekturu i oblikovanje, nastala je 1919. godine, a njen pokretač, Walter Gropius, arhitekturi je vratio moderni duh. Iako su mnogi zatečeni otrićem misticizma unutar prozvodnje ove “racionalne” škole - za koju se vjerovalo da se oslanja isključivo na prirodne znanosti te matematiku i geometriju - to ne čudi, jer je za umjetnike avangarde svaka estetska pojava veličanstvena i nedokučiva i može se spoznati samo na mističan način.

NASLONJAČ

Proizvodi Bauhausa nalaze se svuda oko nas: Naslonjač je tipičan za stil “Bauhausa”, visoke škole za dizajn smještene najprije u Weimaru, a kasnije u Dessau dvadesetih godina dvadesetog stoljeća. U oblikovanju forme Bauhaus je tražio sjedinjenje estetskih zahtjeva i praktične funkcije. Bio je pod utjecajem Holandskog neoplasticizma, posebno slikara Pieta Mondriana.

Poznata stolica Marcela BreueraZAŠTITA UNESCO-a

Jedna od maksima Bauhausa bila je “Form follows function” i nije čudo što se Bauhaus uvijek doživljavao kao strogo racionalan. Zgrada Bauhausa arhitekta Waltera Gropiusa u gradiću Dessau, kamo je visoka škola preseljena poslije prve, weimarske faze, primjer je suvremene arhitekture i danas spada u svjetsku kulturnu baštinu pod zaštitom Unesca.

 
Još u rubrici:
 


KAVA NAVIKA BEZ KOJE NE MOŽEMO
MJERIM ŽIVOT NA ŽLIČICU KAVE


JOŠ U PRILOGU STIL

 


Prilozi:
 


Reflektor - četvrtak



Burza - petak



Spektar - subota



Nedjeljna - nedjelja



Pomet - nedjelja

 

 

 

 

Voditelj Internet odjela: Augustin Gattin
Internet podrška: Sistemi.hr
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999-2007.

 

 
 
print verzijapošalji e-mailomidi na naslovnicuidi na naslovnicu 1/3