Mali oglasnik Portal SD Trafika Marketing Otvoreno more Izdanja
[Povratak na naslovnu stranu]
ponedjeljak, 2.8.2004.
  novosti
teme dana
ekonomija
sport
kultura
mozaik
crna kronika
  dalmacija
split
županija
zadar
šibenik
dubrovnik
bih
  pressing
feljton
kolumne
osmrtnice
zadnje vijesti
  impresum
kretanje brodova
  kontakt
linkovi
arhiv
e-mail adresar



 
strana 1 od 3

DOMAĆA PAMET - POZNATI ŠIBENSKI BRODOGRADITELJ
dr. KRSTE JURAS
NAPRAVIO PROJEKT "PUTNIČKOG TRAJEKTA"

DVOTRUPAC ZA ŠIBENSKE OTOKE

Brod je dužine oko 43 metra, širina mu je 13,5 metara - što ne čudi jer je dvotrupac - a gaz mu ne bi bio dublji od dva i pol metra, pod punim opterećenjem

piše Zdravko PILIĆ
snimio Nikša STIPANIČEV

Dr. Krste Juras i Emir Berbić s nacrtima novoga plovilaKao i sve što je šibensko, i brod koji bi Krešimirov grad povezivao s pripadajućim mu otočjem, zamjenjujući na tom časnom polustoljetnom poslu umornu starinu, lokalnog brodsko-prugaša "Iloka", trebao je pomiriti i ujediniti čitav niz zahtjeva koji su specifični, pa i već na prvi pogled i kontradiktorni. No, za pravog Šibenčanina, kao što je Krste Juras, doktora brodogradnje, bio je to, nakon pune godine dana razmišljanja, izazov više.
- Trebalo je projektirati plovilo koje bi imalo funkciju putničkog broda, na kojem se 350 ljudi može komforno smjestiti, a ujedno i manjeg trajekta za 20-ak vozila koji istodobno ne traži nikakve nove investicije u pristanišnu infrastrukturu ni u Šibeniku ni na otocima. Zato sam ga i nazvao putnički trajekt, što je, barem u našim uvetima, svojevrsni unikat jer smo navikli samo na čiste trajekte ili čiste dužobalne brodove kakav je, primjerice, "Marco Polo" - kazao nam je dr. Juras koji se, nakon 32 godine provedene na izradi idejnih projekata plovila specijalne namjene (čak i podmornica!) i 23 godine provedene u Brodarskom institutu prije dvije i pol godine otisnuo u privatne vode, kao samostalni projektant, s tvrtkom "Nova projekt".
Osim već navedenog, projektni zahtjevi koje je Juras usuglasio s kapetanom Emirom Berbićem, članom šibenskog Poglavarstva za otoke, otočni razvoj i turizam, tražili su od broda i iznimne manevarske sposobnosti, s obzirom na skučene uvjete pristajanja.

ČETIRI PROPELERA

Dotrajali "Ilok" će uskoro u mirovinu...- Kako slične - iako ne i jednake - probleme imaju Norveška, Škotska, Danska i Australija, dobro sam proučio njihova iskustva jer sam uočio da je u zadnjih nekoliko godina i kod njih izrađen određeni broj takvih brodova za prijevoz vozila i putnika. Svi ti brodovi se međusobno jako razlikuju, pa tako i ovaj moj. Ovakvog broda nema na tržištu polovnih brodova, a kao Šibenčanin mislim da je Šibenik zaslužio novi brod, čime će se ujedno osigurati i kontinuitet gradnje putničkih brodova u našim brodogradilištima - veli Juras.
Brod je dužine oko 43 metra, širina mu je 13,5 metara - što ne čudi jer je dvotrupac - a gaz mu ne bi bio dublji od dva i pol metra, pod punim opterećenjem.
- Zašto dvotrupac? Iz više razloga. Ima puno veću platformu za smještaj putnika, vozila i posade, a plići gaz, što je s obzirom na uvjete pristajanja bitno. Ovaj brod ima četiri propelera. Osim krmenih ima i dva pramčana poprečna porivnika što će mu sve skupa dati izvrsne manevraske osobine, a sve skupa će se još dodatno ispitati u bazenskim uvjetima Brodarskog institita. On će, kao klasični putnički brod na taj način u Zlarinu moći pristati na oba boka, na Obonjan, Prvić, te Kaprije, dok će u Žirju, najvećem i najudaljenijem šibenskom otoku, pristajati krmom i iskrcavati vozila, što je žirjanska potreba, i mogao bi značiti pravu prekretnicu s obzirom na velike razvojne perspektive ovog otoka - pojašnjava dr. Juras.

UDOBNO PLOVILO

Nacrt dvotrupca - pogled s pramcaPuna istisnina broda je 325 tona, 18 čvorova je najveća brzina, a putna l6, što je za šibensko područje, u kojem se, primjerice, ne smije ploviti kroz Šibenski kanal brzinom većom od deset milja, sasvim dovoljno. Plovilo bi trebalo imati veliku autonomiju, sa spremnicima goriva od 20 tisuća litara, a kao pogonski strojevi zamišljena su dva motora od po tisuću kW. Osim putnika kojima bi na raspolaganju bili klimatizirani saloni, posada od pet ljudi bila bi izuzetno kvalitetno smještena u kabinama od kojih bi svaka imala sanitarni čvor, te vlastitu kuhinju i blagovaonicu. Čitav projekt, zajedno s izradom projektne dokumentacije za koju je Juras zainteresiran, opsežnim modelskim ispitivanjima, izgradnjom i opremanjem ovog broda koštao bi, prema procjeni autora, oko četiri milijuna eura.
- Nastojao sam brodu dati suvremeni izgled i originalan dizajn, koliko je bilo moguće s nekim zadatostima, kao što je, primjerice, visina garaža. I dalje radim ručno, još uvijek imam ruku i oko, a ideja vodilja mi je bila ljepota starih brodova, poput "Istre" i "Dalmacije" koje i nakon pola stoljeća izgledaju prelijepo."
- Gradsko poglavarstvo je, s inicijativom o projektiranju i izgradnji jednog ovakvog putničkog trajekta ocijenilo da je to pravi način da se poboljšaju uvjeti života na otocima i tako zaustavi njihova depopulacija. Stoga je osnovalo i radnu grupu od pet članova koji će dalje koordinariti ovaj projekt koji je u funkciji kako lokalne otočne politike i turizma, tako i pomorske orijentacije države, ali i pomlađivanja postojeće flote - veli kapetan Emir Berbić. Juras kaže kako je spreman Crtež "putničkog trajekta" Krste Jurasaidejni projekt dati na procjenu stručnjacima i tijelima Ministarstva mora, prometa, razvitka i turizma. Prvi kontakti i razgovori s ministrom Kalmetom prije dva mjeseca, u koje je bio uključen i saborski zastupnik Jozo Topić, bili su ohrabrujući jer je ministar svesrdno podržao ovu inicijativu.
Bude li dalje sve išlo kako je krenulo, od idejnog do pravog projekta i početka izgradnje, "Ilok" ne bi dugo trebao čekati na - penziju...

 
Još u rubrici:
 


EKOLOŠKA TRAKAVICA - VJERAN PIRŠIĆ, PREDSJEDNIK UDRUGE
EKO-KVARNER,
O JANAF-U I DOVRŠENOJ STUDIJI UTJECAJA NA OKOLIŠ
I Putin ’pritišće’ za Družbu Adriju


ŠTO MI BI
Tajna suhozida


 


 

Voditelj Internet odjela: Augustin Gattin
Internet podrška: Sistemi.hr
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999-2007.

 

 
 
print verzijapošalji e-mailomidi na naslovnicuidi na naslovnicu 1/3