Mali oglasnik Portal SD Trafika Marketing Otvoreno more Izdanja
[Povratak na naslovnu stranu]
petak, 28.5.2004.
  novosti
teme dana
ekonomija
sport
kultura
mozaik
crna kronika
  dalmacija
split
županija
zadar
šibenik
dubrovnik
bih
  more
feljton
kolumne
osmrtnice
zadnje vijesti
  impresum
kretanje brodova
  kontakt
linkovi
arhiv
e-mail adresar



 
strana 1 od 3

U ANCONI SE DANAS PREZENTIRA
SENZACIONALNI PROJEKT BUDUĆNOSTI

DO ZADRA MOSTOM
DUGIM 120 KILOMETARA!

Izgradnja mosta preko Jadrana, koji bi se samofinancirao prosječnom cestarinom od 100 eura, koštala bi oko 20 milijardi eura, a ukupna cijena obuhvaća uzemljenje mosta u blizini obala, te dopunsku dionicu od 20 kilometara na hrvatskim otocima. Most bi trajao 120 godina, amortizirao bi se za 25 godina, a svakih deset godina bi bilo potrebno obaviti radove na održavanju. U oba pravca bi moglo prolaziti 200 vlakova, dok bi autocesta bila kapacitirana za 80 milijuna vozila godišnje

piše Predrag OPAČIĆ

Prijelaz preko Jadrana grana se na Istočnu i Srednju EuropuU Anconi će u petak popodne, 28. svibnja, na Univerzita politecnica delle Marche, biti održana promocija senzacionalnog futurističkog projekta kojim bi se spojile talijanska i hrvatska obala! Riječ je o projektu pod nazivom "Luk i strijela" iza kojega se krije 120 kilometara dugačak i prosječno 40 metara visok most od Ancone do Zadra, što bi bio najveći most na svijetu! Projekt iz snova potpisuje "Studio De Romanis" čiji je vlasnik talijanski arhitekt Giorgio de Romanis, a s njim su kao suradnici radili i arhitekti Sonia Squintu i Giorgio Stampa. Autori su svoje djelo prvi put izložili u Rimu, na međunarodnom kongresu "Struktura ISEC 2002" gdje su izazvali golemu pozornost stručnjaka.
Procjene govore da bi izgradnja mosta preko Jadrana stajala oko 20 milijardi eura.
- Djelo bi se samofinanciralo prosječnom cestarinom od 100 eura, sasvim normalnom za današnje teretnjake. Ukupna cijena obuhvaća uzemljenje mosta u blizini obala, dopunsku dionicu od 20 kilometara na hrvatskim otocima i neka kopnena rješenja kojima bi se riješio svaki utjecaj na okolinu, objašnjava De Romanis.
Most bi, tvrdi on, trajao 120 godina, amortizirao bi se za 25 godina, a svakih deset godina bi bilo potrebno obaviti radove na održavanju. U oba pravca bi moglo prolaziti 200 vlakova, dok bi autocesta bila kapacitirana za 80 milijuna vozila godišnje. Uz to, na jednoj od tri razine mosta bi bio ostavljen prostor za Prema procjenama, gradnja mosta s jedne na drugu stranu Jadrana stajala bi dvadeset milijardi euratelekomunikacijske kabele, te cijevi za vodu, plin, naftu... Sve bi to bilo ukomponirano na postojeće prometne i energetske koridore Italije i Hrvatske.
Europi nova magistrala
- Prijelaz Jadrana do Zadra bi se razgranao južno prema Grčkoj i Turskoj, istočno prema Rumunjskoj i Mađarskoj i sjeverno prema Ukrajini i Rusiji. Europa bi imala novu magistralu Istok - Zapad - tvrdi De Romanis. Magistrala Ancona - Zadar omogućit će obilaženje venecijansko-tršćanskog čvora s godišnjom štednjom trgovinskog i privatnog prometa od otprilike 54,8 milijardi eura računajući na toj dionici četiri sata vremena manje za više od 20 milijuna trgovinskih i 30 milijuna privatnih vozila.
Okomite i horizontalne čelične strukture, objašnjavaju autori ovog projekta, moći će se unaprijed graditi kao samostojne, s nizom jednakih elemenata u dijelovima kojih se može realizirati na stotine u istom radilištu tehnikom montažne trake, a prenosive su morem bez obzira na dimenzije. Zašto je projekt nazvan "Luk i strijela"? Horizontalna samostojeća struktura u jednom bloku, duga do 250 metara, a okomito stup u obliku strijele realiziran u dva dijela. U prvom s potpuno podmorskim temeljem i vrškom čvrsto zabodenim u dno, za visinu od 30 do 90 metara, dok bi drugi bio nadmorski s vidljivim monolitnim osloncem visokim od 50 do 70 metara koji podržava pod.
U kojoj mjeri cijeli projekt izgleda kao znanstvena fantastika govori i to što su uz most predviđena stajališta, komforni otoci, prostori za izložbe, muzeje, trgovine, sajmove, parkove za razonodu i raznovrsne predstave. Uz sve to, koristila bi se i energija sunca, vjetra i morskih valova za unutarnje i vanjsko osvjetljavanje, prometne znakove, objekte, temperaturu cestovne površine, provjetravanje i sušenje dijelova mosta koji su najizloženiji trošenju, ledu i Most bi bio 40 metara iznad mora, a njime bi išli i vlakovi i automobilivlazi. Nemirno more će samo povećavati sposobnost mosta za proizvodnju energije, navode autori projekta koji mnogima izgleda kao da je stigao iz "Zvjezdanih staza".
- To djelo ne želi biti samo most nego prije svega objekt za razvoj na međunarodnoj razini, a za one koji anticipiraju potrebna financiranja i izvrsna poslovna prilika za budućnost, smatraju ljudi iz "Studija De Romanis" uvjereni da je riječ o projektu visoke profitabilnosti.
Zasad je poznato da je most projektiran baš na potezu od Ancone do Zadra zbog najpogodnije dubine Jadranskog mora upravo na toj relaciji, a za talijanski ulaz na most predviđeno je područje između Falconare i Marzoke. Cijeli je projekt razmotrilo i talijansko ministarstvo prostornog uređenja.
Slogan "Od A do Z"
Reakcije na futuristički projekt i tehnološko čudo koje bi premostilo Jadransko more su različite. Jedni u svemu tome vide izuzetnu poslovnu priliku s mogućim visokim profitima i projekt sa supermodernim tehnološkim rješenjima koja su izvodiva, dok drugi misle da je ipak riječ samo o projekciji daleke budućnosti i da bi trebalo čvrsto ostati na zemlji.
Kako god bilo, danas će na Universita politecnica delle Marche u Anconi biti održano predstavljanje projekta snova s mnogim arhitektonskim, tehničkim, političkim, gospodarskim i financijskim detaljima i usporedbama sa sličnim projektima u svijetu. Za ovaj su projekt Talijani smislili i slogan "Ancona-Zadar: Most od A do Z".
O vjerodostojnosti ideje zasigurno ponešto govori i činjenica da je poznati talijanski dnevnik "Il messaggero" to objavio na naslovnoj stranici!

   

GRADSKA UPRAVA ZADRA POZVANA NA PREZENTACIJU PROJEKTA

Nitko ne ide u Anconu

Gradska uprava Zadra prije nekoliko dana je posredstvom Miće Jurjevića, poznatog zadarskog brokera, upoznata s datumom održavanja prezentacije projekta arhitekta De Romanisa, a jučer je e-mailom stigao i poziv.
Međutim, što zbog nedostatka vremena, a što zbog uvjerenja da je ipak riječ o krajnje futurističkom projektu, nitko iz gradske uprave neće otputovati u Anconu.

 
Još u rubrici:
 


ŠEST GODINA NAKON KATASTROFALNOG POŽARA
Otvorena šibenska robna kuća "Centar"


NOVI DETALJ NA TROGIRSKOM BISERU RENESANSNE UMJETNOSTI
Murano na prozorima kapele sv. Ivana


 


 

Voditelj Internet odjela: Augustin Gattin
Internet podrška: Sistemi.hr
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999-2007.

 

 
 
print verzijapošalji e-mailomidi na naslovnicuidi na naslovnicu 1/3