MINISTARSTVO EUROPSKIH INTEGRACIJA PREDSTAVILO
REZULTATE ISTRAŽIVANJA JAVNOG MIŠLJENJA
Opada potpora ulasku Hrvatske u EU
ZAGREB - Priključivanje Hrvatske Europskoj uniji podržava 72,4 posto građana, a 20,3
posto ih se izjasnilo protiv - rezultati su istraživanja koje je za potrebe Ministarstva
europskih integracija u prosincu 2003. proveo Centar za istraživanje tržišta (GFK).
- Ovo je osmi val istraživanja koji se od srpnja 2000. godine provodi svakih šest
mjeseci s ciljem ispitivanja našeg javnog mišljenja o sklonosti prema ulasku Hrvatske u
EU te o ukupnoj informiranosti naše javnosti o samoj Uniji kao i o stavovima hrvatskih
građana o posljedicama pridruživanja zemlje EU-u - kazala je u srijedu, na prezentaciji
rezultata istraživanja, ministrica europskih integracija mr. Kolinda Grabar-Kitarović,
naglasivši kako je cilj MEI-ja da građani odlučuju o ulasku svoje zemlje u
Europsku uniju na temelju dobre informiranosti o tome što je uopće EU i što mogu očekivati
od članstva Hrvatske u toj integraciji.
U odnosu na prethodna istraživanja, dodala je ministrica, ovaj put bilježimo lagano
opadanje potpore ulasku Hrvatske u EU, ali je tako bilo i u drugim državama koje uskoro
pristupaju Europskoj uniji.
Ovo je istraživanje dalo dosta zanimljivih podataka: primjerice, 42,4 posto ispitanika
vjeruje kako "dosta zna o Europskoj uniji", dok njih 38 posto "znaju što
je EU, ali ništa više od toga". "Uglavnom pozitivno mišljenje" o EU-u
iskazalo je 61,3 posto ispitanika, njih 14,2 posto se izrazilo "vrlo pozitivno",
12,3 posto "uglavnom negativno", dok 4,1 posto ima "vrlo negativno" mišljenje
o Europskoj uniji.
Na pitanje kako će se na Hrvatsku odraziti pridruživanje Europskoj uniji, oko 57 posto
ispitanika se u potpunosti ili uglavnom slaže da će to donijeti djelomični gubitak
samostalnosti, ali više od 70 posto njih istodobno smatra da će to donijeti i napredak i
razvoj gospodarstva.
Više od 40 posto ispitanika drži da na TV, radiju, u novinama i časopisima nema
dovoljno pravih informacija o Europskoj uniji te o mogućim prednostima i nedostacima
ulaska Hrvatske u EU, a samo njih 15,5 posto smatra da u medijima ima sasvim dovoljno
pravih informacija.
Istraživanje je obuhvatilo tisuću ispitanika u dobi od 15 i više godina, a uzorak je
reprezentativan prema dobi, spolu, regiji i veličini naselja.
Šenol SELIMOVIĆ
Za ulazak u NATO 53,4 posto Hrvata
Prema rezultatima GFK-ova istraživanja, ulazak Hrvatske u NATO podržava 53,4 posto
hrvatskih građana, njih 28 posto je protiv ulaska, dok je 18,6 posto neodlučno ili
nedovoljno informirano da bi imalo jasan stav o tome. Gotovo 98 posto ispitanika je
odgovorilo da je čulo za NATO, a njih 2,5 posto nikada nije ni čulo za ovu organizaciju.
Uloga Slobodne Dalmacije
Kada je riječ o tiskanim medijima u Dalmaciji, kao jednoj od šest regija u kojima je
provedeno istraživanje, 66 posto ispitanika odgovorilo je da se o Europskoj uniji i
ulasku Hrvatske u EU informira preko Slobodne Dalmacije. A na razini Hrvatske, od tiskanih
medija, Jutarnji list je izvor informiranja za 39 posto ispitanika, Večernji list za 33,6
posto, a Slobodna Dalmacija za 14,1 posto.
USTAVNI SUD PRIHVATIO TUŽBU DENISA KULJIŠA
Ukinut Zakon o medijima
ZAGREB - Ustavni sud Hrvatske ukinuo je Zakon o medijima. Zakon će prestati važiti
30. travnja ove godine, pa se Hrvatskom saboru ostavlja dovoljno vremena za novo donošenje
zakona. Prijedlog za ocjenu ustavnosti tog zakona podnio je novinar Denis Kuljiš, jer
smatra da je Zakon o medijima trebalo u Hrvatskom saboru donijeti kvalificiranom većinom
svih zastupnika, a što nije napravljeno. Zakon je, naime, 1. listopada prošle godine
usvojen sa 69 glasova, što je bila većina nazočnih zastupnika, ali ne i apsolutna većina,
jer je Sabor u to vrijeme imao 151 zastupnika. Ustavni suci smatraju da Zakon o medijima
spada u tzv. organske zakone koje Sabor mora donijeti većinom glasova svih svojih
zastupnika.
Za takvu su odluku glasovali svi ustavni suci, ali je sudac Milan Vuković primijetio da
Ustavni sud nije u ovom slučaju bio principijelan. Prethodno se, naime, raspravljalo o
prijedlogu mr. Petra Radelja da se ocijeni ustavnost Obiteljskog zakona, za koji
podnositelj smatra da također spada među organske zakone. Sutkinja Nevenka Šernhorst je
predložila rješenje po kojemu se prijedlog podnositelja Radelja ne prihvaća, jer smatra
da obiteljski zakon ne spada u organske zakone, budući da se u njemu više razrađuju
socijalna, a ne temeljna ljudska prava. Takvom su se prijedlogu suprotstavili Milan Vuković
i još troje sudaca, koji misle da upravo Obiteljskom zakonu treba dati veliko značenje,
pa je sudac Vuković najavio i objavu izdvojenog mišljenja. Sudac Željko Potočnjak,
smatrajući da ustavna odredba o razvrstavanju na obične i na organske zakone nije
dovoljno precizna, založio se da Ustavni sud donese o tomu autentično tumačenje.
Ustavni sud je odbacio ustavnu tužbu bivšeg državnog odvjetnika Radovana Ortynskog,
koji smatra da je dobio nepropisnu odluku o razrješenju s dužnosti. On je, navodi u
ustavnoj tužbi, podnio ostavku, zahtjev za razrješenje, a Hrvatski sabor nije to u
odluci o razrješenju Ortynskoga uzeo u obzir. Time mu je uskraćeno pravo na rad, pa je
ostao bez posla, dok bi mu uvažavanjem ostavke ostala mogućnost da u Državnom odvjetništvu
nastavi raditi kao zamjenik glavnog državnog odvjetnika. Ustavni sud je ocijenio da u
ovom slučaju nije iscrpljen dopušteni pravni put, pa je ustavnu tužbu odbacio.