Mali oglasnik Portal SD Trafika Marketing Otvoreno more Izdanja
[Povratak na naslovnu stranu]
utorak, 13.1.2004.
  novosti
teme dana
ekonomija
sport
kultura
mozaik
crna kronika
  dalmacija
split
županija
zadar
šibenik
dubrovnik
bih
  automoto
feljton
kolumne
osmrtnice
zadnje vijesti
  impresum
kretanje brodova
mali oglasi
  kontakt
linkovi
arhiv
e-mail adresar



 
strana 1 od 3

TEMA AUTO PRILOGA SD: UVOZ RABLJENIH VOZILA IZ INOZEMSTVA

Lako nije, a sve se uvesti i ne smije

Ako ste već odlučili, ili namjeravate uvesti neki rabljeni automobil iz inozemstva, za početak se “naoružajte” strpljenjem, s obzirom da broj pratećih odgovarajućih dokumenata za vašeg ljubimca nije baš mali. Osim toga, cijela ta “operacija” dosta i košta, budući da morate podmiriti račune za naknade, pristojbe, carine, trošarine...

Piše Snježana ŠETKA

Što Vam je činiti ako ste odlučili kupiti auto vani, po mogućnosti rabljeno, dobro očuvano i ne baš skupo? Isplati li se uopće takva kupovina s obzirom na razna davanja državi, od raznih naknada i upravnih pristojbi, preko carine do trošarine i poreza na dodanu vrijednost (PDV)?
Za početak se “naoružajte” strpljenjem, jer broj pratećih odgovarajućih dokumenata za vaše auto, a i novčanih davanja, nije baš mali, od trenutka kad kupite auto, pa do trena kad ga prepišete na svoje ime.

Specifični postupak

Uvoz motornih vozila u Republiku Hrvatsku, bilo osobnih, bilo za prijevoz robe, zbog specifičnosti samog carinskog postupka, ali i svega što prethodi samom carinjenju, sadržava niz specifičnosti koje treba poznavati kako bi se izbjegla moguća nesuglasja, koja u konačnici mogu znantno povećati cijenu vozila. Odnosno, u nekim slučajevima čak onemogućiti carinjenje i registraciju. Ako ste odlučili uvesti auto izvana, bez posrednika, najbolje je da, prije nego što ste uopće krenuli po svoje vozilo u, primjerice Njemačku, odete u Stanicu za tehnički pregled.
Tamo ćete dobiti brošuru o uvozu vozila u Republiku Hrvatsku, koju izdaju Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo, Hrvatski auto klub i Centar za vozila Hrvatske, pojašnjava pročelnik Carinarnice Split mr. sc. Boris Ćurković. U njoj su sadržane opće informacije koje svaki potencijalni uvoznik automobila mora znati, a naveden je i popis vozila koje ne treba uvoziti, jer ne udovoljavaju propisima o homologaciji, što znači da ih ne možete registrirati niti staviti u promet u Hrvatskoj.
Vozila koja se uvoze u Hrvatsku, moraju naime udovoljiti propisima koji se odnose na homologaciju. Pravilnik o homologaciji, u skladu s međunarodnim pravilnicima, dopušta stavljanje u promet samo onih vozila koja udovoljavaju traženoj razini kakvoće. Primjenom tog propisa, postiže se veća sigurnost svih sudionika u prometu, zaštita okoliša i zdravlja ljudi, te znantna ušteda energije.
Postupak homologacije pojedinačnog vozila može se obaviti u jednom od ispitnih mjesta, koja su također navedena u spomenutoj brošuri. Pri podnošenju zahtjeva za homologaciju, vlasnik vozila dužan je priložiti dva dokumenta. To je potvrda proizvođača ili COC-dokument, te tehničke podatke o vozilu, što podrazumijeva stranu prometnu dozvolu, identifikacijski dokument proizvođača, račun i slično.

Zašto je važna potvrda proizvođača?

Zato što je to dokument iz kojeg je vidljivo kojim je europskim normama udovoljavalo vaše vozilo u trenutku proizvodnje. Ta se potvrda može dobiti na više mjesta, primjerice - kod ovlaštenog dobavljača, odnosno uvoznika u Republici Hrvatskoj, ili kod ovlaštenog dobavljača u zemlji iz koje uvozite vozilo. Također kod samog proizvođača vozila, ali i kod drugih izvora koje Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo ovlasti za to.
Trenutno se prihvaća potvrda izdana od TUV Verkehr und Fahrzeug Niederlassung München, poznata pod nazivom Datenbestatigung fur exporte nach Kroatien, a njena je cijena oko 65 eura. Stručnjaci savjetuju svim kupcima da, pri preuzimanju vozila, prelistaju sve dokumente koje su dobili uz vozilo. Ako je među njima dokument označen kraticom COC (Certificate of Conformity), onda on zamjenjuje potvrdu proizvođača, s tim da mora biti ovjeren kod ovlaštenog dobavljača/uvoznika marke vašeg vozila u Republici Hrvatskoj.
Kad se pribavi potvrda proizvođača, ili COC-dokument, kupac se obraća jednom od ispitnih mjesta koji su, obično, u blizini carinarnice gdje će cariniti svoje vozilo. Tamo kupac ispunjava zahtjev za homologaciju pojedinačnog vozila, te u biljezima prilaže upravnu pristojbu i plaća propisanu naknadu za postupak homologacije. Potom slijedi pregled vozila i dokumentacije koju je kupac priložio. Provjerit će se dijelovi važni za aktivnu i pasivnu sigurnost i utvrditi, iz potvrde proizvođača, jesu li kočnice, buka, sadržaj ispušnih plinova, itd. homologirani u skladu s našim propisima.
Ako se tim pregledom dokumentacije i vozila utvrdi sukladnost s propisima, na licu se mjesta kupcu izdaje potvrda o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila. Ta je potvrda iznimno bitna, jer je vlasnik vozila mora predočiti prigodom carinjenja, ali i pri prvoj registraciji vozila u Republici Hrvatskoj.
Ako se tim pregledom međutim utvrdi da vozilo ne udovoljava propisima, dobit ćete rješenje o uskrati izdavanja potvrde o sukladnosti s obrazloženjem. To pak znači da vozilo kojem je uskraćena ta potvrda, ne može proći homologaciju, neće biti ocarinjeno, niti će se moći registrirati u RH. Zbog toga je itekako važno da, prije nego kupite vozilo u inozemstvu, najprije utvrdite što sve morate obaviti da biste auto uopće mogli registrirati i voziti kod nas.
Ljudi nas često pitaju što nam je činiti kad kupujemo auto u Njemačkoj, Italiji, Belgiji?
- Procedura je uglavnom ista, osim u Italiji, koja direktno poništava prometnu dozvolu. U ostalom dijelu Europe, kupac auta mora imati ZOLL (carinske) tablice, račun od auto dilera ili proizvođača, ili pak, ako imate sreće pa vam daruju auto, morate imati darovnicu ovjerenu kod javnog bilježnika s izjavom o podrijetlu robe, objašnjava mr. Ćurković s glasnogovornikom splitske Carinarnice Srđanom Letilovićem, načelnikom odjela za reviziju i naknadne kontrole.
Do 6.000 eura vrijednosti auta, dovoljna je izjava o podrijetlu robe na računu, a iznad tog iznosa, izjava ide uz ovlaštenje te zemlje izvoznice. Ili, kaže Ćurković, ako vam se to čini komlicirano, sve to zamjenjuje Certifikat o porijeklu robe poznat kao EUR 1, koji se može nabaviti u ovlaštenog izvoznika. Sve to verificira carinska služba EZ-a. Dakle, kad odlučite uvesti auto, dobijate carinsku deklaraciju EZ-a s opisom robe uz račun, ZOLL tablice i osiguranje, što vrijedi obično do sedam dana.

Prijava na graničnom prijelazu

Na graničnom prijelazu pri uvozu u RH, prijavljuje se uvozno carinjenje vozila i tu dobivate jedinstvenu carinsku deklaraciju (JCD), poznatu kao “provozna deklaracija”, koja prati auto do carinarnice. S obzirom da se radi o vozilima opterećenim posebnim porezima, može se zatražiti davanje osiguranja za namirenje carinskog duga do carinarnice gdje se vrši carinjenje. Tu se roba, odnosno auto, prijavljuje, pod uvjetom da prošlo homologaciju, te se utvrđuje carinska vrijednost vozila, i to prema priloženom računu i dokumentima, ili pak, ako postoji sumnja u račun, obavlja se kataloška procjena.
Kad se to utvrdi, kupac mora platiti nekoliko stvari. To su stopa carine, posebni porez (trošarina) i PDV. Ako vozilo ima više od 1600 kubika, trošarina raste sto posto. Kod ovih davanja, imamo carinsku vrijednost vozila i carinu, a zbroj toga predstavlja osnovu za trošarinu. Zbroj trošarine i prethodnog, čini osnovicu za PDV. Taj dug prema državi, vlasnik mora podmiriti u roku od 30 dana, a nakon postupka carinjenja, slijedi registracija, navodi mr. Ćurković, pojašnjavajući sve detalje oko raznih davanja državi od trenutka uvoza automobila.
Prema njegovim riječima, vozila niže kategorije, a to su ona do 1500 kubika, imaju raznih davanja prema državi, i to u visini do oko 42 posto, od carina, PDV-a, trošarine i drugog.
A ako je vozilo skuplje, ta davanja rastu i do oko 48 posto. Luksuzna vozila pak, imaju veće trošarine. Primjerice, ako ste kupili vozilo vrijedno više od 350.000 kuna, državi ćete platiti 87.500 kuna plus 45 posto na iznos preko 350.000 kuna, što povećava troškove na više od 50 posto.
Usprkos takvim davanjima na uvezeni automobil, koja u nekim slučajevima dostižu iznos za koji biste komodno mogli kupiti neko manje ili srednje auto, uvoz automobila ipak ne pada!

   

Troškovi za dokumente

Sve dokumenti naravno plaćaju. Tako naknada za Potvrdu proizvođača, ako je dobijete od ovlaštenog dobavljača u Hrvatskoj, iznosi 400 kuna, dok u Njemačkoj, TUV stoji 65 eura. Naknada za troškove homologacijskog postupka, uključujući porez na dodanu vrijednost (22 posto), ovisi o kategoriji vozila i iznosi 330, 500 ili 1000 kuna. Visina upravne pristojbe koju morate priložiti u obliku biljega je 70 kuna. Kad sve to zbrojite, utvrdit ćete, da za osobno vozilo, morate izdvojiti ukupno oko tisuću kuna novčanih davanja za razne papire, odnosno dokumente.

Kako do informacija?

Brojna su mjesta gdje možete dobiti potrebne informacije o tome. Primjerice, to je Centar za vozila Hrvatske (01-63 79 211) i Hrvatski autoklub (HAK)- (01-66 11 976), potom ispitna mjesta za homologaciju, ovlašteni dobavljači, odosno uvoznici u Hrvatskoj, govorni automat 060/520-520, te internet adrese www.hak.hr, www.dznm.hr, www.cvh.hr.

 
Još u rubrici:
 


DETROIT NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW 2004.
Corvette i Mustang osvajaju Europu


JOŠ U PRILOGU AUTOMOTO

 


Prilozi:
 


Reflektor - četvrtak



Burza - petak



Spektar - subota



Nedjeljna - nedjelja



Pomet - nedjelja

 

 

 

 

Voditelj Internet odjela: Augustin Gattin
Internet podrška: Sistemi.hr
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999-2007.

 

 
 
print verzijapošalji e-mailomidi na naslovnicuidi na naslovnicu 1/3