Mali oglasnik Portal SD Trafika Marketing Otvoreno more Izdanja
[Povratak na naslovnu stranu]
ponedjeljak, 24.11.2003.
  novosti
teme dana
ekonomija
kultura
mozaik
crna kronika
  dalmacija
split
županija
zadar
šibenik
dubrovnik
bih
  pressing
feljton
kolumne
osmrtnice
zadnje vijesti
  impresum
kretanje brodova
mali oglasi
  kontakt
linkovi
arhiv
e-mail adresar



 
strana 1 od 2

RAPORT S LIČKOGA GRADILIŠTA AUTOCESTE

Dalmatina vijuga od Sv. Roka do Gospića

Radovi na ličkoj dionici odvijaju se nesmanjenim intenzitetom, unatoč manjku političkog i medijskog pritiska i požurivanja. Ovih je dana položen i treći sloj na kompletnu dionicu dugu 26 kilometara, od Ličkog Osika do Gornje Ploče

Rubnici se postavljaju uz pomoć specijalnog strojaDuboko u zaleđu interesa javnosti radovi na ličkoj dionici autoceste Zagreb — Dalmacija odvijaju se nesmanjenim intenzitetom. Nema ni medijskog ni političkog pritiska za rokove kao ljetos, a unatoč tome ovih je dana položen i treći asfaltni sloj na kompletnu dionicu od Ličkog Osika do Gornje Ploče. Stanje radova na tih 26 kilometara autoceste je da ne povjeruješ dok ne vidiš vlastitim očima - sve je gotovo otprilike kao na dionici od Masleničkog mosta do Gornje Ploče 20. lipnja ove godine, odnosno desetak dana prije svečanog otvaranja. Cesta je zapravo gotova, postavljen je završni sloj asfalta, najvećim dijelom su već postavljeni odbojnici, središnja zaštitna ograda. Na terenu između ceste i već postavljene vanjske žičane ograde, koja priječi ulaz na autocestu, već raste trava. Radovi, istina, još traju, no cesta je toliko gotova da bi takoreći sutra njome mogao poteći promet. Nedostaje još nešto rubnika te iscrtavanje horizontalne signalizacije.

U prometu na proljeće

Riječ je o dionici koju graditelji nazivaju B2, ukupne dužine 32 kilometra, od koje je prvih šest pušteno u promet ljetos - od čvorišta Sveti Rok do čvorišta Gornja Ploča. Na tom ostatku od Gornje Ploče do Ličkog Osika radit će se još koji dan, do zimske pauze na gradilištu. Dovršavaju se detalji uglavnom već završenog posla - postavljaju se rubnici, uređuje se teren za buduće odmorište kod brda Zir, a iza zaštitne ograde pirotehničari još ponegdje s psima pretražuju teren da se ne bi našla mina na stotinu metara od autoceste. Autocesta bi mogla biti puštena u promet, što se građevinara tiče, vrlo Završeno je postavljanje trećeg asfaltnog sloja na novih 26 kilometara autocesteskoro, no o tome će odlučiti Hrvatske autoceste. Po svemu sudeći, ostatak radova dovršit će se na proljeće, jer bi sada bilo preskupo uključivati novu dionicu u sustav održavanja, a promet je relativno malen.
U punom su jeku radovi na ostalim dionicama autoceste kroz Liku - do Ličkog Lešća i Žute Lokve, sve do južnog portala tunela kroz Malu kapelu. Na gradilištu svi nose narančaste zaštitne prsluke i kacige, za one koji su bar jednom posjetili neko od gradilišta autoceste dovoljno prepoznatljiv znak da se radi o radnicima kojima koordinira Bechtel kao glavni izvođač radova. - Bechtelovci su prepoznatljivi i po kvaliteti posla koji su obavili, jer i ovo je već dovršeno, a naša je ugovorna obveza da ovu dionicu predamo do konca lipnja 2004. godine, kaže zadarski bechtelovac Davor Čerkuč koji gotovo od samog početka gradnje autoceste prema Dalmaciji vodi poslove sređivanja imovinsko-pravnih stanja na trasi i koordinira poslove prema lokalnoj zajednici. Na početku radova sjedište Bechtela je bilo u Ogulinu, a sada je u ispražnjenom kampu jedna austrijska tvrtka, gradi veliku tvornicu za preradu drvene građe.
Nakon dovršetka autoceste od Bosiljeva do Josipdola kompletna se građevinska operativa premjestila u Liku, u dva radna kampa. U Gospiću je radni kamp ranije osnovan jer su na trasi prema Svetom Roku radovi počeli u kolovozu 2001. godine, a drugi kamp je kod budućeg interregionalnog čvorišta Žuta Lokva za dionicu oko Gackog polja. U Bechtelovu kampu u Gospiću još je oko 900 radnika od kojih je 90 posto Hrvata, no brojno stanje se stalno mijenja jer se radovi primiču kraju - već je počelo vrijeme raskidanja ugovora o radu i smanjivanju broja radnika.
- Na dionici do dijela autoceste koja je već u funkciji radovi su uistinu skoro gotovi, a na ostalom dijelu kroz Liku u vrlo visokoj fazi. Zemljani su radovi gotovo u potpunosti gotovi do Ličkog Lešća, a u rokovima je i dionica oko Gackog polja, iako su tamo radovi počeli godinu dana kasnije - kaže Željko Kandžija, šef ureda Hrvatskih autocesta u Gospiću. Na gradilištu su uz Bechtel i njegovu euro-azijsku tvrtku Enka iz Turske i deseci domaćih građevinskih tvrtki te na stotine obrtnika. Za razliku od početnih godina gradnje, nema više nervoze oko isplate po odrađenom poslu, s izuzetkom nekih sitnih kašnjenja za prijevoznike. Otkad je financiranje izgradnje autoceste izdvojeno iz državnog proračuna i osnovane Hrvatske autoceste koje financiraju izgradnju putem Stroj za razminiranje uklanja opasnost od zaostalih minadijela naknade od goriva, naplate cestarine i kredita, nedoumice oko budućnosti izgradnje su nestale.
Graditelje stoga brinu informacije o idejama vraćanja financiranja izgradnje autoceste pod kapu državnog proračuna. Jer u vrijeme ugovaranja početka gradnje autoceste nije bilo ovakve sigurnosti u financiranju pa su tada ugovoreni uvjeti značajno nepovoljniji od onih po kojima je građena dionica od Svetog Roka do Zadra 2. Hrvatski su građevinari u međuvremenu osnažili i sve lakše imaju konkurentne cijene pa možda upravo zbog toga Bechtel već polako priprema odlazak iz Hrvatske. Ako ne dobije posao na gradnji autoceste od Splita do Dubrovnika ili od Žute Lokve do Rijeke (a te su dionice tek u fazi projektiranja), ili na koridoru 5C, vrlo je izvjesno da će iduće godine završiti svoju misiju u Hrvatskoj.
Od Ličkog Osika dalje prema Otočcu grade se i dva veća tunela. Tunel Grič, koji je dug 1200 metara, zajednički rade Vijadukt i Strabag i već su u potpunosti betonirali obje tunelske cijevi. Dvostruko duži tunel Plasina gradi češka Subterra uz pomoć Hidroelektre i također drži rokove. Ključni objekti od čije izgradnje umnogome zavisi držanje rokova, jesu četiri vijadukta preko Mokrog polja, ukupne dužine 2274 metra, kao i sva 44 kilometra trase oko Gackog polja. Naime, izbor trase je dugo bio problematičan zbog potrebe zaštite izvorišta i cjeline Gackog polja, a radovi su zbog toga počeli tek prije 12-13 mjeseci. No radovi su i tu daleko odmakli. Svih tih 95 kilometara od Gornje ploče do Male kapele trebaju biti gotovi do ljeta iduće godine i sudeći po činjenici da je do Gospića, odnosno Ličkog Osika, autocesta već gotova, i taj će cilj biti ostvaren.

Gradnja bez političara

Budući da se na dalmatinskoj strani autoceste predviđa dovršenje sve do čvorišta Pirovac, to znači da bi idućeg ljeta trebala biti u prometu autocesta sve od mađarske granice, osim tunela kroz Malu kapelu. - Koliko mi je poznato, Hrvatske autoceste se dogovaraju o ubrzanoj izgradnji trećeg traka na državnoj cesti preko Male kapele i to bi trebalo biti rješenje za iduće ljeto dok se Kapela ne probije - kaže Kandžija.
Tunel ispod Male kapele, dužine 5760 metara, budući najduži cestovni tunel u Hrvatskoj, prokopava talijanski Coopcostruttori koji ga ima obvezu dovršiti do konca 2005. godine. Od 11,5 kilometara obje cijevi dosad je probijeno oko 7 kilometara, što znači da se radovi odvijaju predviđenom dinamikom, a za promet će biti osposobljena desna tunelska cijev.
Autocesta se, dakle, i dalje gradi prema planu, a graditeljima je i draže da nisu toliko pod paskom političara, jer ove u Lici gotovo da nijedan nije obišao, makar u rokovima završavaju pojedine dionice.

piše Edvard ŠPRLJAN
snimio Vladimir IVANOV
 
Još u rubrici:
 


KAKO ZAGREBAČKA TVRTKA NOVABELA POKUŠAVA
BLOKIRATI RAČUN SPLITSKE NOVINSKE KUĆE
Lihvarske kamate protiv "Slobodne"


 


 

Voditelj Internet odjela: Augustin Gattin
Internet podrška: Sistemi.hr
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999-2007.

 

 
 
print verzijapošalji e-mailomidi na naslovnicuidi na naslovnicu 1/2