SLOBODNA DALMACIJA [naslovnica]

[ novosti ]
[ svijet ]
[ sport ]
[ kultura ]
[ kronika92 ]
[ magazin ]
[ split ]
[ zadar ]
[ dubrovnik ]
[ sibenik ]
[ herceg-bosna ]
[ dalmacija ]
[ tribina ]
[ prilozi ]
[ vodic ]
[ podlistak ]
[ kolumne ]
( osmrtnice )
[ impresum ]
   
[ mali oglasi ]
[ kontakt ]
[ linkovi ]
[ arhiv ]
       

 

PODLISTAK

SRIJEDA 18. listopada 2000.



DIJALOG IZMEĐU
CRKVE I TITOVA REŽIMA

14

Zabrana Teološkog društva "Kršćanska sadašnjost"

Činilo nam se da je TDKS pogibeljnije za Crkvu nego ono "staro" Staleško udruženje jer ovo novo nije bilo, po Statutu, samo svećeničko, pa su mogli biti njegovi članovi i laici. Kako se vidi, ovdje se radilo o politizaciji teologije i stavljanju Crkve pod jaram totalitarne ateističke države


Piše: msgr. dr.
Frane FRANIĆ


Ovdje treba u kratkim crtama opisati i jedan novi period dijaloga, onaj koji je nastao u Hrvatskoj 1978. godine, kada je osnovano Teološko društvo "Kršćanska sadašnjost" u Zagrebu. "Kršćansku sadašnjost" osnovao je u krilu zagrebačkog papinskog Teološkog fakulteta kardinal Franjo Šeper. Svrha te crkvene ustanove bila je istraživanje koncilske nauke i njezino primjenjivanje na naše prilike.
Ti vrijedni profesori stali su izdavati razne teološke knjige, ali većinom inozemnih pisaca u prijevodima na naš jezik, tako da se kardinal Šeper, kao prefekt Kongregacije za nauk vjere, ponosio svojom ustanovom. On je to, više puta i preda mnom, hvalio kao koristan rad za našu Crkvu.
Ali, oni, ti vrijedni članovi toga društva, napisali su 1978. godine nova pravila, i to u sporazumu s političkim vodstvom države Hrvatske. Po uvjerenju naših biskupa, to je društvo tada postalo društvena javna ustanova, dotično palo je pod jurisdikciju totalitarne komunističke države, ali s jednim paragrafom, kojim se obećavala poslušnost crkvenim zakonima.

Statut na kušnji

Javio se tada kardinal Franjo Šeper, pa je preko hrvatskog odsjeka Vatikanskog radija osudio Kršćansku sadašnjost. On je tada rekao i to da to društvo on nije osnovao.
Tu izjavu naš je kardinal dao za vrijeme održavanja Biskupske sinode u Rimu, kojoj sam te godine i ja bio član kao delegat naše BK Jugoslavije. Dan prije Šeper mi je rekao da će vatikanski radio dati emisiju o "Teološkom društvu Kršćanska sadašnjost" (TDKS), pa da treba tu emisiju čuti.
Tih dana održavalo se i plenarno zasjednje BKJ u Zadru. Na popodnevnoj sjednici naši biskupi, pod predsjedanjem zagrebačkog nadbiskupa Franje Kuharića, kasnijeg kardinala, zaključili su da privremeno, na kušnju, odobravaju Statut TDKS.
Dakle, triumf TDKS u BKJ istoga dana, kada je osnivač toga društva, inače prefekt Kongregacije za nauk vjere, to društvo energično osudio i njega se, kao osnivač, odrekao.
Dijalog između Katoličke crkve i titoističkog komunizma u Jugoslaviji, dakle, preotelo je TDKS. Većina profesora na zagrebačkom Teološkom fakultetu učlanila se u TDKS. Onaj, koji nije bio član toga društva nije, de facto, mogao postati profesorom na tom fakultetu. TDKS preuzelo je i izdavanje liturgijskih knjiga, što je donosilo znatan prihod.
Ja sam odmah pošto sam se vratio iz Rima, dotično čim je završilo jednomjesečno zasjedanje Biskupske sinode, od svršetka rujna do svršetka listopada, u skladu s kardinalom Šeperom protegnuo zabranu i sankcije donesene u našem dijecezanskom zakonu 7. VII. 1953. godine, na TDKS.
To je značilo, da velika većina profesora zagrebačkog Teološkog fakulteta nije smjela služiti svetu misu u splitsko-makarskoj nadbiskupiji, a isto tako i bilo koji drugi članovi toga društva, pa bili i redovnički provincijali, a bili su uglavnom svi. Znam da nisu bili samo provincijali otaca isusovaca i konventualaca.
Dakako, došlo je do velike vike u domaćoj Crkvi i među našom emigracijom na tog splitskog "konzervativnog" nadbiskupa. Mi smo ovdje ustrajali na svojoj već tradicionalnoj liniji. Nama se činilo da je TDKS pogibeljnija za crkvu nego ono "staro" Staleško udruženje, jer ovo novo nije bilo, po Statutu, samo svećeničko, pa su mogli biti njegovi članovi i laici, ako su imali određene uvjete, tj. barem neku teološku izobrazbu, a to je u praksi značilo samo profesori Teološkog fakulteta ili visokih teoloških škola. Kako se vidi, ovdje se radilo o politizaciji teologije i stavljanju Crkve pod jaram totalitarne ateističke države.

Objedi s Papom

Znam iz osobnog razgovora s papom Ivanom Pavlom II. da je on bio vrlo zabrinut zbog toga, iako privremenog, odobrenja Statuta TDKS od naše BKJ. Papa me je dva puta pozvao na objed, jednom u Castel Gandolfo, a jednom u Vatikan, jer je o tome problemu želio čuti i moje mišljenje.
Naši su biskupi, čini mi se, doznali za tu papinu zabrinutost, pa su stali pozornije čitati Statut TDKS. Mi smo upravi TDKS predlagali da rastavi Teološko društvo od Kršćanske sadašnjosti. I to tako, da Teološko društvo postane čisto crkvena ustanova, a Kršćanska sadašnjost da ostane ono, što jest, tj. katolička izdavačka kuća, koja se može uklopiti, pošto mi zažmirimo na jedno oko, u državne strukture radi lakšeg izdavanja teoloških knjiga.
Ali oni su taj prijedlog odbili. Rekli su da su TD i KS dvije bitno povezane organizacije.
   (Nastavlja se)

Voditelj informatike: Goran Bašić
Internet podrška:
NETmedia d.o.o.
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999.
Posljednja nadopuna: 2000.10.17.
Stranice prilagođene za INTERNET EXPLORER 4 (800x600pix, 24bit)

[ idi na vrh stranice ]
[ idi na sljedecu stranicu ]