SLOBODNA DALMACIJA [naslovnica]

[ novosti ]
[ svijet ]
[ sport ]
[ kultura ]
[ kronika92 ]
[ magazin ]
[ split ]
[ zadar ]
[ dubrovnik ]
[ sibenik ]
[ zagreb ]
[ herceg-bosna ]
[ dalmacija ]
[ tribina ]
[ prilozi ]
[ vodic ]
[ podlistak ]
[ kolumne ]
( osmrtnice )
[ impresum ]
   
[ kontakt ]
[ linkovi ]
[ arhiv ]
       

NOVOSTI

ČETVRTAK 18. svibnja 2000.



SLUČAJ "SLOBODNA DALMACIJA": OTVORENO PISMO MESIĆU, RAČANU, TOMČIĆU I VOJKOVIĆU
HDZ novine nije
do kraja uništio,
žele li posao dovršiti SDP i HSLS?

Kao što je HDZ 1993. godine argumentom političke moći, a ne snagom pravnih argumenata, ustoličio u postupku pretvorbe "Slobodne Dalmacije" sebi lojalnoga većinskoga vlasnika, na sličan se način sada argumentima političke moći za nadzor nad uređivačkom politikom nadmeću SDP i HSLS, stoji u pismu


SPLIT — Udruga polagatelja prava na dionice Slobodne Dalmacije uputila je Otvoreno pismo predsjedniku Republike Hrvatske Stjepanu Mesiću, predsjedniku Vlade Republike Hrvatske Ivici Račanu, predsjedniku Hrvatskog državnog sabora Zlatku Tomčiću i predsjedniku Hrvatskog fonda za privatizaciju Hrvoju Vojkoviću u kojem se navodi:
Sedam smo se godina mi novinari i grafičari "Slobodne Dalmacije" uporno borili protiv HDZ-ove državne administracije da srušimo nezakonitu pretvorbu ove novinske kuće. Svoja smo prava strpljivo "istjerivali" brojnim tužbama i kaznenim prijavama uz potporu javnosti i demokratski usmjerenih hrvatskih i svjetskih političkih institucija.
Ta je upornost konačno donijela ploda kada je Upravni sud Hrvatske početkom ove godine poništio sporno rješenje o

pretvorbi i naložio Hrvatskome fondu za privatizaciju (HFP) da donese novo rješenje.

Znakovita šutnja

Međutim, kada se očekivalo da su time uklonjene sve prepreke kako bi se ispravile počinjene nepravde i da će odiozni slučaj pretvorbe "Slobodne Dalmacije" konačno "uploviti" u zakonom utemeljenu završnicu, mi novinari i grafičari prisiljeni smo ponovno posezati za tužbom u "istjerivanju" svojih prava, i to protiv HFP-a, na čelu kojega su dužnosnici koje je imenovala ova Vlada.
Jer, novo čelništvo HFP-a nije novinarima i grafičarima "Slobodne Dalmacije" zajamčilo da i oni — kao i svi drugi zaposleni i umirovljeni djelatnici u Hrvatskoj — ostvare zakonsko pravo da dionice u vrijednosti od 20 tisuća maraka dobiju uz popust od 50 posto.
Na temelju toga, ali i drugih indicija, novinari i grafičari "Slobodne Dalmacije" podsjećaju i upozoravaju javnost kako je i sada, kao i prije sedam godina, u nadmetanju za kontrolu nad uređivačkom politikom u toj novinskoj kući na sceni sličan scenarij. Jer, kao što je HDZ 1993. godine argumentom političke moći, a ne snagom pravnih argumenata, ustoličio u postupku pretvorbe "Slobodne Dalmacije" sebi lojalnoga većinskoga vlasnika te novinske kuće, na sličan se način sada argumentima političke moći za nadzor nad uređivačkom politikom nadmeću SDP i HSLS.
U pozadini je toga scenarija, dakle, ništa drugo nego pokušaj novog discipliniranja i kontrole nad tim svojedobno jedinim nezavisnim i najprofesionalnije uređivanim dnevnikom u Hrvatskoj od strane tih dviju političkih stranaka. Takvo se nadmetanje vodstava dviju političkih stranaka za prevlast u kontroli uređivačke politike "Slobodne Dalmacije", izvodi uz znakovitu potporu i pritajenu šutnju (a šutnja je odobravanje, zar ne!) nekih novinskih dnevnika i tjednika u Hrvatskoj i njihovih političkih patrona, kojima očito ne odgovara poslovna i profesionalna revitalizacija splitske novinske kuće.
Uostalom, da su sadržaj i ciljevi u nadmetanju za kontrolu nad "Slobodnom Dalmacijom" slični i u doba kada se za to nadmetao HDZ i sada HSLS i SDP, kazuje i to da je od vodstava tih dviju stranaka za čitavo ono vrijeme izostala potrebita potpora novinarima i grafičarima u ostvarivanju njihovih legitimnih zakonskih prava.
Štoviše, Gradsko poglavarstvo u Splitu, u kojemu su te i ostale stranke bivše oporbe imale većinu, nikada nisu u minulih sedam godina postavile na dnevni red Poglavarstva slučaj "Slobodne Dalmacije" i odlučno tražile da nadležni istražni i pravosudni organi brže i djelotvornije procesuiraju brojne tužbe i krivične prijave protiv krivaca nezakonite pretvorbe kako bi se konačno ona i ukinula.
Novinari i grafičari "Slobodne Dalmacije" ujedno izražavaju svoje ogorčenje zbog toga što pravosudni organi i dalje ne reagiraju i ne procesuiraju brojne njihove tužbe i krivične prijave. Pri tome je posebno znakovito to kako je i zbog čega tako brzo i djelotvorno pokrenut državni i pravosudni mehanizam kada su u pitanju zloporabe Miroslava Kutle u "Tisku", a dalje se odlaže procesuiranje tužbi i kaznenih prijava za njegove zloporabe u "Slobodnoj Dalmaciji", što jednostavno rečeno ukazuje da postoje dva različita pristupa i aršina i od bivše, ali i sadašnje vladajuće nomenklature kada je riječ o "Slobodnoj Dalmaciji" i drugim žrtvama Miroslava Kutle i njegovih političkih sponzora.
Pitamo: zbog čega takva ažurnost, kada je u pitanju "Tisak" s navodnih 50 milijuna zlorabljenih kuna, a ne "Slobodna Dalmacija" u kojoj je prema nalazu Kriminalističke policije počinjena šteta u iznosu od 120 milijuna maraka.

Strankama ulaz zabranjen

Još jednom upozoravamo da ćemo se nastojati izvući iz zagrljaja HDZ-a i ekstremista i nećemo dopustiti da budemo taoci SDP-a, HSLS-a i drugih stranaka. Na kraju tražimo od Vas, još jednom, da u skladu sa svojim utjecajem pridonesete tome da zaposlenici "Slobodne Dalmacije" ostvare svoje pravo na upis dionica do 50 posto kako je to predviđeno hrvatskim Zakonom o privatizaciji iz 1993. godine.
Isto tako, ponavljamo, ne želimo biti objekt međustranačkoga sporenja i prepucavanja i vjerujemo da ćete nam pomoći u našim nastojanjima kojima je cilj povratak "Slobodnoj Dalmaciji" njezina nekadašnjeg neovisnog i profesionalnog digniteta - kaže se u pismu koje je potpisao predsjednik Udruge polagatelja prava na dionice Slobodne Dalmacije Ilija Maršić.


PROMETNICA DOBILA PRAVAC:
MINISTAR RADIMIR ČAČIĆ ZA SLOBODNU DALMACIJU POTVRĐUJE

Ugovor s Bechtelom
je konačan: brza cesta definitivno otpada!

Unatoč lobiranjima splitskog i dubrovačkoga gradonačelnika za izgradnju brze ceste između Zagreba i Dubrovnika trasom preko Knina, definitivna odluka je donesena - do Splita i Dubrovnika ipak će se ići preko Bosiljeva, tunela Sveti Rok i Maslenice

Piše: S. PAPARELLA


Bechtelova mehanizacija već stiže na BosiljevoZAGREB — Bechtel početkom lipnja počinje s radovima na ranije dogovorenoj trasi poluautoceste između Bosiljeva i Svetog Roka, potvrdio je u izjavi za Slobodnu Dalmaciju Radimir Čačić, ministar javnih radova, obnove i graditeljstva.
Dakle, unatoč lobiranjima splitskog i dubrovačkog gradonačelnika za izgradnju brze ceste između Zagreba i Dubrovnika trasom preko Knina, definitivna odluka je donesena - do Splita i Dubrovnika ipak će se ići preko Bosiljeva, tunela Sveti Rok i Maslenice! "Vlada je pripremila elaborat koji pokazuje da se prednosti predložene brze ceste ne mogu uspoređivati s prometnicom koju će izgraditi Bechtel.
Znamo da je ideja o brzoj cesti preko Plitvica i Knina imala zdravu osnovu, željelo se napraviti što jeftiniju prometnicu kojom bi se što brže stizalo od Zagreba do Dalmacije - međutim, do sniženih troškova uspjeli smo doći i racionaliziranjem Bechtelove trase, primjerice izgradnjom naplatne poluautoceste umjesto autoceste punog profila. Osim toga, ovako se u sljedećih godinu i pol neće otvarati procesi otkupa zemljišta, što bi bilo nužno u slučaju izgradnje autoceste", izjavio je Čačić.
Budući da se od autoceste punog profila za sada odustalo, Bechtel bi za dogovorenu svotu, umjesto autoceste do Svetog Roka, mogao izgraditi poluautocestu sve do Zadra. Kao još jednu prednost Bechtelove trase, Čaćić napominje kako će se izgradnjom trase preko Bosiljeva sačuvati postojeća Plitivička cesta, koja bi u slučaju izgradnje brze ceste preko Plitvica i Knina do daljnjega bila izbačena iz upotrebe.
Radimir ČačićKomentirajući izjavu dubrovačkoga gradonačelnika Vide Bogdanovića, prema kojem "o trasi još ništa nije odlučeno", te je čak najavio skori početak radova na brzoj cesti rekavši da je "potpora projektu brze ceste sve veća", Čačić objašnjava kako, sudeći po tim izjavama, Bogdanović očito nema cjelovitu informaciju. Ministar se osvrnuo i na izjave kako trasu preko Bosiljeva forsira građevinski lobi, nazvavši ih smiješnima. "U bilo kojoj varijanti prometnice će graditi građevinari, tako da je njima sasvim svejedno kojim će se putem ići", zaključuje Čačić.
Upitan postoji li mogućnost da se ponovno promijeni ugovor s Bechtelom i nova cesta između Zagreba, Splita i Dubrovnika prođe kroz Plitvice i Knin, Čačić je rekao da se ugovor s Bechtelom više neće mijenjati. Podsjetimo, prema okvirnom sporazumu i ugovoru o gradnji sklopljenima s Vladom RH u travnju 1998., Bechtel je trebao izgraditi dionice Bregana - Jankomir, Zagreb - Sisak i Sisak - granica BiH. U svibnju 1999. sporazum je izmijenjen na traženje hrvatske strane i Bechtel se, umjesto preko Siska, obvezao izgraditi dionicu autoceste od Bosiljeva do Svetog Roka.

MINISTARSTVU FINANCIJA PRISTIGLA ZANIMLJIVA PONUDA
AUSTRIJSKO - TALIJANSKI KONZORCIJ GRADIT ĆE AUTOCESTU ZADAR - SPLIT?

Grupacija SIM dala je ponudu o financiranju projekta vrijednog oko 600 milijuna dolara, s tim da se jedan dio, onaj od južnog portala Tunela "Sv. Rok" do čvorišta Zadar 2 djelomično poklapa s izmjenama u Bechtelovu ugovoru

Piše: Edvard ŠPRLJAN 


Pripreme za početak radova na izgradnji autoceste od Zadra prema Splitu prema ugovoru potpisanom prošle godine između austrijsko-talijanske grupacije SIM, hrvatskih građevinskih tvrtki (Konstruktor, Hidroelektra, Viadukt) i Vlade RH, ušle su ovih dana u novu fazu. Ministarstvu financija je upravo pristigao prijedlog austrijsko-talijanskog konzorcija za financiranje izgradnje ove autoceste.
Prema informaciji koju smo dobili od austrijskog veleposlanika u Hrvatskoj Rudolfa Bognera, Ilbau, kao vodeća tvrtka u stranom konzorciju, svoju obvezu davanja ponude izvršila je u roku i sad je na Vladi odluka. Ugovorom iz studenog prošle godine bilo je, naime, definirana vrijednost radova na ovoj dionici od četiri milijarde i 370 milijuna kuna. Strani partneri imaju obvezu osigurati financiranje izgradnje kompletne izgradnje, a to znači od otkupa zemljišta, preko projektiranja do gradnje i nadzora. Posao je između stranog i domaćeg partnera podijeljen na pola, s tim što će u dijelu koji budu radili strani partneri u značajnom odnosu biti uključene i domaće komponente. Očekuje se tako da će i pri izvođenju radova na ovoj cesti udio hrvatskog proizvoda iznositi do 70 posto.
Grupacija SIM (Ilbau i Imregillio) dala je ponudu o načinu financiranja posla vrijednog oko 600 milijuna dolara, s tim da će jedan dio, onaj od južnog portala Tunela "Sv. Rok" do čvorišta Zadar 2 trebati redefinirati jer se djelomično poklapa s naznačenim izmjenama u Bechtelovu ugovoru. To znači da se ponuda treba usmjeriti na gradnju dionice autoceste od čvorišta Zadar 2 do Dugopolja, u dužini od 95 kilometara.
Na trasi buduće autoceste južnije od Tunela "Sveti Rok" ovih su dana pripadnici specijalne policije MUP-a počeli razminiranje na koje se čekalo nekoliko godina. Očekuje se da će specijalci na dva-tri mjeseca uspjeti razminirati površinu od 460 tisuća četvornih metara nakon čega može krenuti građevinska aktivnost odnosno izgradnja ceste od Masleničkog mosta do Svetog Roka prema redefiniranom ugovoru s Bechtelom. Isto tako, nakon što Vlada razmotri ponudu grupacije SIM mogli bi početi radovi od Zemunika prema Benkovcu, odnosno od Dugopolja prema Perkoviću. Prema prije potpisanom ugovoru ovaj dio buduće Jadranske autoceste trebao bi biti gotov do kraja prosinca 2004. godine.

   

LONDON: PAVE ŽUPAN-RUSKOVIĆ POTPISALA UGOVOR O SURADNJI
Hrvatska će vratiti
engleske turiste

Potpisivanje ovog sporazuma još je jedan u nizu poteza britanske vlade kojima pruža otvorenu potporu novoj Vladi Republike Hrvatske

Piše: Natali GARIĆ


LONDON — Hrvatska ministrica turizma Pave Župan-Rusković potpisala je u srijedu 17. svibnja Memorandum o suglasnosti o suradnji na području turizma između Ujedinjenog Kraljevstva Velike Britanije i Sjeverne Irske i Republike Hrvatske.
S britanske strane Memorandum je potpisala ministrica turizma Jenneth Anderson iz britanskog ministarstva za kulturu, medije i sport. Potpisivanje toga sporazuma još je jedan u nizu poteza britanske vlade kojima pruža otvorenu potporu novoj Vladi Republike Hrvatske. Ministrica Župan-Rusković, koja se nalazi u dvodnevnom posjetu Londonu, u srijedu je također sudjelovala na prezentaciji o turizmu u londonskoj gospodarskoj komori koju su organizirali britansko ministarstvo trgovine i industrije i Konfederacija britanske industrije.
Hrvatska ministrica turizma predstavila je u Londonu u utorak 16. svibnja svoju viziju i strategiju za razvitak hrvatskog turizma na prijamu koji je organizirala Britansko-hrvatska gospodarska komora, a čiji je sponzor bila jedna od aktivnih članica Komore — londonska odvjetnička kuća Stephenson Harwood. U svome je izlaganju hrvatska ministrica najavila smanjenje PDV-a za turizam sa sadašnjih 22 posto na 19 posto od 1. rujna. Dodavši kako će konačna odluka o smanjenju poreza biti donesena u lipnju, ministrica Pave Župan-Rusković je najavila, međutim, kako je cilj Vlade da se PDV za turizam tijekom sljedeće četiri godine dovede na nulu nakon što turizam dobije izvozni status. Ministrica je također iznijela planove o skoroj privatizaciji 42 turistička poduzeća. Istaknuvši nužnost orijentacije promidžbenih aktivnosti prema engleskom tržištu, ministrica je podsjetila nazočne kako je prije rata Hrvatsku posjećivalo 500.000 britanskih turista, te kako je prošle sezone taj broj dosegnuo tek oko 50.000.
Na prijamu održanome u sjedištu tvrtke Stephenson Harwood u londonskom Cityju bili su nazočni brojni potencijalni ulagači, turistički operatori, dužnosnici britanskog Foreign Officea kao i hrvatski veleposlanik u Velikoj Britaniji Andrija Kojaković i britanski veleposlanik u Republici Hrvatskoj Collin Munroe.
U kulturnom centru hrvatskog veleposlanstva u Londonu u ponedjeljak je održana i prezentacija o krstarenju po Jadranu, na kojoj su sudjelovali iskusni britanski pomorski stručnjaci uključujući Barrieja Neilsona iz Sailing Holidaysa i pisca Andrewa Smytha čiji se brod stalno nalazi u Dubrovniku. Uspješnom raspravom predsjedavala je novinarka britanske radiopostaje Radio Four Corinne Julius.

Urednik: Ivica Profaca,
Tehnički suradnik:
Goran Bašić,
Internet podrška:
NETmedia d.o.o.
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999.
Posljednja nadopuna: 2000.05.17.
Stranice prilagođene za INTERNET EXPLORER 4 (800x600pix, 24bit)

[ idi na vrh stranice ]
[ idi na sljedecu stranicu ]