SLOBODNA DALMACIJA [naslovnica]

[ novosti ]
[ svijet ]
[ sport ]
[ kultura ]
[ kronika92 ]
[ magazin ]
[ split ]
[ zadar ]
[ dubrovnik ]
[ sibenik ]
[ rijeka ]
[ zagreb ]
[ prilozi ]
[ vodic ]
[ podlistak ]
[ kolumne ]
[ impresum ]
   
[ kontakt ]
[ linkovi ]
[ arhiva ]
       

 

PRILOZI

NEDJELJA 12. rujna 1999.

VIKEND COCKTAIL

AUTO-PORTRET: AUDI A6 AVANT 2.5 TDI QUATTRO
RAKETNI KARAVAN

Audi A6 avant 2.5 TDI quattro je luksuzan, tehnički savršen, siguran, moćan i vrlo štedljiv karavan gornje srednje klase, bez izravnih konkurenata na tržištu. Pokreće se specifično najsnažnijim dizelašem u povijesti, koji iz 2,5 litara obujma istiskuje nevjerojatnih 180 konja

PIŠE: dr. Željko MARUŠIĆ


Pitomim smo štajerskim krajolikom provozali skupocjen automobil, zanimljiv već po nazivu. Audi A6 avant 2.5 TDI quattro označava drugi po veličini model iz Audijeve game, u karavanskoj izvedbi, s turbodizelskim strojem 2.5 V6TDI i pogonom na sve kotače (4x4). Novi audi pokazuje krajnje dosege automobilske tehnologije, pred kojom se mnogi trebaju pokloniti do poda. Dvoipolitreni turbodizelaš s 24 ventila, 2x2 bregasta vratila i 180 konja specifično je najsnažniji dizelaš u povijesti. Čak 72,1 KS (53 kW) po litri obujma više je nego u većine benzinaca. Moderni benzinski motori (BMW, Opel, Ford) iz istog obujma istiskuju 170 konja, dakle 10 manje od dizelaša iz Ingolstadta! Četiri ventila po cilindru, promjenjiva geometrija turbopunjača i visokotlačna crpka goriva s radijalnim klipovima jamče veliku snagu i nisku potrošnju goriva.

Oklopni transporter

Druga je značajka u »pametnom« integralnom pogonu quattro, po kome je Audi poznat već gotovo dva desetljeća. Treća značajka nije najveća, ali je najuočljivija - radi se o karavanskoj izvedenici audija A6, koja po tradiciji kuće nosi oznaku avant. »Kamionski« je audi iznimno skladno dizajniran, jasno pokazujući statusnu eleganciju i luksuz. Nije to kombi za prijevoz cementa ili svinjskih polovica, nego karavan za uspješne poslovne ljude i bogate obitelji. Usprkos impozantnih gabarita (480 x 181) prostranost mu nije glavna. Prtljažnik obujma 455 litara (do pokrova) povećava se preklapanjem stražnje klupe na solidnih 1590. To je manje nego u konkurentskih karavana, ali ipak dovoljno za većinu namjena.
Malo je tvrtki poput Audija sposobno napraviti izvana velik, a iznutra malen automobil - tako smo mislili kad smo otvorili široka i debela prednja vrata. No, prvi dojam vara. Unutrašnjost je bogato i luksuzno opremljena kao u najskupljim automobilima na tržištu, a debele i masivne obloge stvaraju dojam sigurnosti oklopnog transportera. Ugrađeni su prednji i bočni zračni jastuci (za tijelo i glavu). Nešto je prostora žrtvovano aerodinamici karoserije, a dio je platio danak silnim uzdužnim, poprečnim i bočnim ojačanjima. Ipak, ostalo je dovoljno poprečnog komfora u automobilu širokom 181 centimetar. Iako je novi model jednako dug kao stari, kabina je osjetno produžena. Po tradiciji su sva sjedala
»mesnata« i anatomski oblikovana, poput pravih fotelja. Prostora je dovoljno sprijeda i straga, iako to nije glavna vrlina masivnog audija. U najskupljoj su verziji (kakvu smo vozili) obložena kožom i u svim se smjerovima podešavaju elektrikom. Kvalitetna glazbena linija s CD-om, automatska klimatizacija i ostala elektronička logistika pokazuju da ni najzahtjevniji kupci neće imati zamjerke. Kokpit s velikim okruglim instrumentima uzorno je pregledan. U noći svijetli diskretnom crvenom bojom, što je mnogima atraktivno, a nekima iritirajuće.
Na okret kontaktnog ključa raketni se dizelaš oglasio relativno bučno, ali ipak tiše od prethodnika. Već nakon nekoliko sekunda umirio se poput benzinca i samo je blago klopotanje u leru pokazivalo da se ipak radi o dizelašu. Zanimljiv mjenjač sa šest stupnjeva upoznali smo u prethodnicima od 140 i 150 konja. Iako je to nekima previše, za turbodizelaša s izravnim ubrizgavanjem je to prava mjera. Razlog je u kratkom iskoristivom području brzine vrtnje (od 1500 do 4200/min), što traži često šaltanje. Relativno kratak prijenos, šest stupnjeva, moment od čak 370 Nm i pogon 4x4 omogućuju vrhunske performanse. Ubrzanje od nule do 60 traje samo 4,3 sekunde, što je najbolje među dizelašima. Do stotke treba 8,7 sekunda, za dlaku više od najsnažnijih dizelaša BMW-a 740d, mercedesa S 400 CDI i audija A8 3.3 TDI.

Velika snaga

Cesta je bila uska i vijugava, promet relativno gust, te je bilo teško isprobati sve mogućnosti ove propulzije. Konačno smo uhvatili malo pravca. Treća je brzo došla do 135, a nakon desetak sekunda u četvrtoj smo dosegnuli 180. Motor je mirno tulio ne pokazujući znakove opterećenja. Motor ima veliku rezervu snage i omogućuje lagano pretjecanje u svim uvjetima. Najveću brzinu od 222 kilometra na sat nismo imali prilike isprobati, ali je moć pogona jasno potvrđivala tvornički obećanu »špicu«.
Brzo zmo shvatili da je podvozje izvrsno kao i pogonska grupa. Integralni pogon i profinjen multilink ovjes oplemenjeni su sustavom za sprječavanje pogonskog proklizavanja traction control. Upravljač s progresivnim servouređajem je precizan i dovoljno izravan, te je velika »šestica« okretna kao mnogo manji automobil. Kroz zavoje smo prolazili kao po tračnicama, bez potrebnih ispravaka volanom. Kako god brzo ušli u zavoj, činilo se da smo mogli i brže, pa smo zaključili da je športska vožnja moguća i vozačima bez velikog iskustva. Jednako su uvjerljive i kočnice. Pri brzini od 100 kilometara na sat veliki se audi može zaustaviti u 38 metara, što je u vrhu među serijskim automobilima.

Mala potrošnja

Glavna značajka i vrlina TDI motora je potrošnja. Usprkos snage od 180 KS, integralnog pogona i mase od 1,6 tona, potrošnja je od 6 do 10 litara na 100 kilometara. U prosječnim se uvjetima može lijepo voziti sa sedam litara na 100 kilometara, što je vrlo povoljno.
Zbog mnoštva luksuzne opreme, profinjene tehnike i velikih davanja (trošarina), cijena ne može biti mala - do registracije će trebati izbrojiti 80 tisuća maraka. To je većini naših kupaca nedostižno, ali ipak nije puno s obzirom na razinu ponude. Audi A6 avant 2.5 TDI quattro je luksuzan, tehnički savršen, siguran i moćan, karavan gornje srednje klase, koji zbog vrhunske koncepcije trenutno nema konkurenta na tržištu.


[ stranica priloga ]

   

AUDI A6 AVANT
2.5 TDI QUATTRO
Osobna karta

Motor: V6 dizel, ugrađen sprijeda uzdužno, po dva bregasta vratila u svakoj glavi (remen/zupčanici), četiri ventila po cilindru, prednabijanje s turbopunjačem promjenjive geometrije, izravno ubrizgavanje goriva * Obujam: 2496 ccm; * Kompresija: 18,5:1; * Snaga: 132 kW/180 KS pri 4000/min; * Okretni moment: 370 Nm pri 1500 do 2500/min; * Mjenjač: mehanički sa šest stupnjeva; * Pogon: 4x4 (quattro) * Kočnice: diskovi, ABS * Gume: 205/60 R15 * Dimenzije: 479,5x181x145 cm; * Masa/nosivost: 1540/580 kg; * Prtljažnik: 455/1590 L * Najveća brzina: 222 km/h; * Ubrzanje (0-100): 8,8 s * Potrošnja: prosječno 7,9 L/100 km

Radijalna crpka

Za razliku od ubrizgavanja crpka-sapnica, kakvo se koristi u motoru 1.9TDI/115 KS i sofisticiranog common-rail iz velikog 3.3V8TDI/225 KS, motor 2.5V6TDI/180 KS koristi ubrizgavanje visokotlačnom crpkom s radijalnim klipovima. Ovaj sustav je kompromis između ostala dva. Sustav crpka-sapnica omogućuje najviše tlakove ubrizgavanja (2050 bara), ali se ne može kombinirati s četveroventilskom tehnikom i neprikladan je za V-motore. Sustav common-rail ima najjednostavniju mehaniku i mogućnost preciznog namještanja početka i kraja ubrizgavanja. Visokotlačna crpka s radijalnim klipovima rješava probleme razvoda i ostvaruje tlakove ubrizgavanja od 1850 bara. Može se kombinirati s četveroventilskom tehnikom i najbolje je rješenje za šesterocilindarskog dizelaša.

   

Šesta generacija

Audi A6 je naslijedio seriju 100, koja je bila iznimno popularna na našim prometnicama. Prvi je audi 100 prezentiran 1968., kao odgovor revolucionarnom NSU Ro 80. Druga je serija prikazana 1976., a treća 1982. Ta je serija postigla svjetski rekord u aerodinamici serijskih automobila (0,30). Četvrta i posljednja
»stotka« prikazana je krajem 1990. Bio je to potpuno novi automobil, koji je 1994. uz sitne izmjene i dorade preimenovan u A6. Šesta je generacija (odnosno drugi A6) slavila svjetsku premijeru na autosalonu u Ženevi 1997.

ČITATELJI SNIMAJU - STRUČNJACI ANALIZIRAJU:
PRIZORI IZ GRADA POD MARJANOM
KAMEROM AMATERA

VELO MISTO PRIJE ČETRDESET GODINA

Prije punih četrdeset godina danas ugledni splitski zubar Bojislav Birimiša Dado snimio je ove prizore tadašnjega Splita, ostavivši jedinstveni dokumentaristički zapis

Piše: Ante VERZOTTI


Prije ravno četrdeset godina ove fotografije je snimio neosporni fotografski talent Bojislav Birimiša Dado, inače poznati splitski zubar. Prepoznatljivi fotografski pristup na svim ovim fotografijama otkriva pravog dokumentarista koji ne robuje kompozicijskim i drugim fotoklišejima. Dado je manje-više snimao ljude s leđa što bi se u današnje vrijeme tretiralo kao pogreška ili reporterska neumješnost, međutim, na njegovim fotografijama upravo drugi plan otkriva punoću sadržaja fotoporuke.
Naznaka vrlo uočljiva u prvom planu dovoljno nas zaokuplja svojim narativnim simbolom pa bi prisutnost lica ljudi najvjerojatnije potpuno razbila promatračevu maštu. Dokumentarističkoj uvjerljivosti najviše pridonosi nenamještenost i spontanost snimljenih osoba koje naravno nisu ni svjesne prisutnosti fotografa i fotoaparata.
Sve fotografije urađene su za današnje pojmove nepraktičnom kamerom srednjeg formata tipa agfa s neizbježnim mijehom i tražilom kojim se slika kontrolirala onako »od oka«. Udaljenost snimanja se namještala ručno prema fotografovoj slobodnoj procjeni, a zatvarač se »navijao« na objektivu. Izrazito sporo rukovanje kamerom iziskivalo je puno strpljivosti i domišljatosti kako se približiti objektu, a i dalje ostati »neprimijećen«. No, dobro oko i pravi trenutak pritiska na okidač, kako se uostalom vidi na fotografijama, nadjačali su nedostatke tehnike.
Predah na RiviNa žalost, autor ovih vrijednih fotografija nije se fotografijom nakon ove ranomladenačke opsesije njome bavio ni kao hobijem, što je prava šteta. Promatrajući ove slike imam dojam kao da čitam pasuse Smojina »Velog mista«.

 

»Fakini« u očekivanju posla
Pogled s broda
Čitač i šetači
Iskrcaj tereta
WWWeboteka

Diskoteka
www.storagereview.com

Zahvaljujući nesputanom razvoju softwarea (ili kako ga već podrugljivo zovu – fatwarea) svi imamo pred sobom isti problem – kako osigurati dostatan diskovni prostor, ali i kako odabrati odgovarajući disk. Ako netko nešto zna o tvrdim diskovima onda su to gospoda s ovog sitea koji stalno nešto testiraju, analiziraju, eksperimentiraju... zato, nemojte previše mudrovati nego provjerite što kažu znalci.

Škola tipkanja
www.absurd.org/jb/typodrome

Užitak u mogućnostima novog računala nerijetko pokvari i tako banalna potreba kao što je pisanje. Daktilografija i nije baš tako teška a, uostalom, baš i ne morate znati pisati na slijepo sa svih deset prstiju. Dovoljno će biti da odmaknete par koraka dalje od početničkog kljuckanja, a u tome vam značajno može pomoći ovaj site koji vas trenira kroz niz lekcija (koje možete odraditi i u off-line modu) mjereći vam pri tome vrijeme izvršenja i broj grešaka u pisanju.

Svijet bez mina
www.icbl.org

Pješačke mine su pošast koja pored Hrvatske muči i značajan broj zemalja širom svijeta. Od 1. ožujka primjena mina je zakonom zabranjena no, nikakav zakon ne može prisiliti već postavljene mine da same izađu iz zemlje. Pridružite se kampanji za iskorjenjenje ovog zla i pratite što se po ovom pitanju događa u svijetu.

Desktop
www.netmag.co.uk/access/desktops/

Ukrasite svoj Desktop zanimljivim tapetama po izboru grafičkog urednika popularnog Netmagazinea. Posebno zanimljivo djeluje umjetnička vizija sedam smrtnih grijeha.

Grijeh po želji
www2.kewlhair.com/~cashman/SexyNiNe/FreePics.htm

Surfanje u potrazi za besplatnom erotikom lako se pretvara u dosadu, začarani krug u kojem se prepleće već viđeno i ponude sumnjivih kvaliteta i namjera. Tim više nas iznenađuje postojanje siteova poput ovoga koji nudi tisuće slika visoke kvalitete. Iako će okorjeli surferi pronaći malo toga što već nisu vidjeli, kvaliteta sadržaja i odlična tematska organiziranost vrijedna je istraživanja. Zanemarite obećavajuće ponude i potražite bonus u obliku linka s oznakom Ultracash!

Urednik: Ivica Profaca,
Tehnički suradnik:
Goran Bašić,
Internet podrška:
NETmedia d.o.o.
© Sva prava pridržana: SLOBODNA DALMACIJA, 1999.
Posljednja nadopuna: 1999.09.11.
Stranice prilagođene za INTERNET EXPLORER 4 (800x600pix, 24bit)

[ idi na vrh stranice ]
[ idi na sljedecu stranicu ]